top of page
STANDARDY OCHRONY DZIECI
 Przedszkole im. Świętego Dominika Savio
 
WERSJA SKRÓCONA
 
1. Najważniejsze elementy standardów ochrony dzieci
 
  • Standardy ochrony dzieci to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każde dziecko mogło się czuć
    w przedszkolu dobrze, było w nim akceptowane i szanowane. Standardy określają również sposób reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w przedszkolu lub poza nim, a także wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.
 
  • Każdy osoba w naszej społeczności jest odpowiedzialna za tworzenie bezpiecznego środowiska: personel (dyrektor, nauczyciele i inni pracownicy przedszkola), dzieci
    i ich rodzice. Wszyscy razem starają się współpracować w trosce o dobro wspólne.
 
  • W przedszkolu wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność
    w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem:
    • osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – Pani Natalia Nidza
    • osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń (osoba zaufania) – Każdy pracownik Przedszkola
    • osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji – Pani Agnieszka Lipińska
    • osoba koordynująca udzielanie wsparcia – Pani Magdalena Skrzypek
 
  • Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o dzieci, zapewniać
    im poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.
 
  • W przedszkolu organizowane są różne inicjatywy edukacyjne skierowane
    do pracowników, rodziców i dzieci. Szkolenia i warsztaty dotyczą sposobów tworzenia bezpiecznego środowiska, ochrony przed krzywdzeniem i przeciwdziałania różnym formom przemocy.
 
  • Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej, psychicznej czy seksualnej) przez pracowników przedszkola lub wychowanków.
 
  • Każdy sygnał świadczący o tym, że dziecko może doświadczać przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w przedszkolu lub poza nim, jest zawsze bardzo poważnie traktowany przez pracowników przedszkola. Każda sytuacja jest odpowiednio badana, a podejmowane działania mają na celu jak najszybsze przerwanie krzywdzenia i udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Pracownicy przedszkola podejmują działania według zasad określonych w pełnej wersji standardów ochrony dzieci.
 
  • Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy dzieci są krzywdzone przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby, niezwłocznie powinny o sytuacji poinformować pracowników przedszkola.
 
  • Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między dorosłymi a dziećmi oraz między dziećmi. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego
    i przyjaznego środowiska w przedszkolu. Pracownicy będą zawsze reagować
    na przekraczanie i nierespektowanie przyjętych zasad.
 
  • Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich dzieci. Godność każdej osoby jest w naszym przedszkolu szanowana. Jednocześnie uwzględnia
    się wyjątkowość i indywidualność każdej osoby, co wymaga dostosowania metod
    i podejścia uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową.
 
  • Pracownicy przedszkola powinni reagować na niewłaściwe zachowania dziecka wobec samego siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go i stosując przyjęte
    w przedszkolu środki dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób dorosłych
    o bezpieczeństwo i prawidłowy rozwój dzieci.
 
  • Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i komunikacji drogą elektroniczną. Dziecko zawsze może poprosić
    o pomoc, gdy on sam lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci.
 
  • Pracownicy przedszkola dbają o ochronę wizerunku dziecka. Rodzice przy przyjęciu dziecka do przedszkola decydują, czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z życiem przedszkola są wykonywane zdjęcia i nagrywane filmy, które mogą później być publikowane na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Mogą być na nich obecne tylko te dzieci, których rodzice wyrazili na to zgodę. Każde dziecko
    w momencie wykonywania zdjęć lub nagrań ma prawo powiedzieć, że nie chce, by jego wizerunek w materiałach z tego konkretnego wydarzenia był publikowany. Pracownicy przedszkola szanują decyzję dziecka. Powyższa zasada nie dotyczy sytuacji, kiedy wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości, takiej
    jak zgromadzenie, krajobraz lub impreza publiczna.
 
 
2. Zasady bezpiecznych relacji pracowników przedszkola z dziećmi
 
W standardach ochrony dzieci znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który powinien być respektowany przez wszystkich pracowników przedszkola. Poniżej zamieszczamy streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe pracujące w przedszkolu:
 
  • Pracownicy przedszkola podejmują działania dla dobra dzieci i w ich najlepszym interesie.
 
  • Każde dziecko jest traktowane z szacunkiem, uwzględnia się jego godność, prawo
    do prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową.
 
  • Indywidualne podejście nie może oznaczać niesprawiedliwego faworyzowania wybranego dziecka.
 
  • Pracownicy dbają o tworzenie odpowiednich relacji z dziećmi, właściwych dla osób dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic
    w komunikacji i kontakcie fizycznym.
 
  • Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
 
  • Niedopuszczalne jest nawiązywanie z wychowankami jakichkolwiek relacji
    o charakterze seksualnym czy romantycznym.
 
  • Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku dzieci dla celów prywatnych.
 
  • Każdy kontakt z wychowankami jest jawny i wynika z realizacji zadań i działań prowadzonych na rzecz przedszkola. Pracownicy przedszkola nie mogą utrzymywać relacji prywatnych z wychowankami (poza sytuacjami, gdy kontakty poza przedszkolem wynikają z innych przyczyn – np. pracownik jest członkiem rodziny bądź znajomym rodziny dziecka).
 
W sytuacji, gdy dorośli nie stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może zgłosić sprawę do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika przedszkola, którego darzy zaufaniem, lub bezpośrednio do dyrektora przedszkola.
3. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi
  • Przedszkole im. Świętego Dominika Savio jest miejscem zapewniającym bezpieczeństwo wszystkim dzieciom, także w grupie rówieśniczej. Kierując się tożsamością przedszkola opisaną w preambule, personel stara się przekazać dzieciom postawę szacunku wobec każdego człowieka, aby w relacjach międzyludzkich bliska im była ewangeliczna zasada: „Wszystko więc, co chcielibyście, żeby wam ludzie czynili, i wy im czyńcie” (Mt 7,12a).
  • Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi znają wszyscy pracownicy przedszkola, dzięki czemu mogą oni umiejętnie i adekwatnie do zaistniałej sytuacji reagować na każde niewłaściwe zachowanie czy przemoc.
  • Przyjęte zasady bezpiecznych relacji stanowią podstawę do opracowania grupowych kodeksów bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi uwzględniających wiek, możliwości
    i potrzeby każdego dziecka oraz specyfikę grupy. Każdorazowo za opracowanie grupowego kodeksu odpowiedzialny jest wychowawca grupy.
  • Grupowe kodeksy opracowywane są w ramach zajęć i przy udziale wszystkich dzieci. Mają formę zrozumiałą dla dzieci (plakat, rysunek, grafika) i są umieszczone w miejscu dla nich dostępnym (np. sala grupy).
 
Zasady bezpiecznych relacji zostały opisane w Kodeksie bezpiecznych relacji pomiędzy dziećmi stanowiących Załącznik nr 3.
 
4. Osoby i miejsca, gdzie można uzyskać pomoc
  • W sytuacji gdy:
  • doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w przedszkolu lub poza nią,
  • jesteś świadkiem krzywdzenia innej osoby,
  • dzieje się coś niepokojącego,
  • przeżywasz trudne chwile, nie zostawaj z tym sam/sama. Możesz znaleźć wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które będą umiały Ci pomóc.
  • Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić w placówce o pomoc:
  • osoba przyjmująca zgłoszenia o krzywdzeniu / osoba zaufania;
  • psycholog lub pedagog;
  • nauczyciel;
  • dyrektor;
  • każdy pracownik przedszkola, którego darzysz zaufaniem.
  • Możesz też szukać wsparcia poza placówką. Warto znać telefony zaufania i miejsca, w których możesz uzyskać fachową pomoc:
  • 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
  • 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
  • 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
logo fundacji ISAT
bottom of page